In het Paasweekend van 5 april stond de tweede wedstrijd van de BMW Clubsport Trophy op het programma; de Trophée des Fagnes op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps.
Net zoals in Zolder voor de eerste wedstrijd vorige maand kwam ik samen met Bernard Claes uit voor DZ Competition. Dat is de nieuwe naam van ET Racing. We hadden één en ander goed te maken nadat op het einde van de wedstrijd in Zolder de overwinning ons daar door de vingers glipte.
Kwalificatie en wedstrijd werden zoals in Zolder ook op 1 dag verreden. Ik nam de start van de kwalificatie voor m’n rekening en reed zoals afgesproken 1 flying lap, ik had echter last van gigantisch veel verkeer waardoor ik niet verder kwam dan 3’08 wat een dikke 10s off pace was. Na een korte stop om alles te laten controleren doe ik nog 2 flying laps.
Mijn eerste is meteen goed genoeg voor een 2’58”9 wat ons de tweede plek in de klasse opleverde. Het had nog een stukje sneller kunnen zijn als ik in mijn tweede ronde niet was gehinderd door een tragere wagen. Bernard neemt de rest van de kwalificatie voor zijn rekening, we hoefde niet meer te pushen en zijn run was dus ook volledig in functie van de optimalisatie van de wagen. Die bleek gelukkig perfect in orde te zijn.
’s Namiddags was het dan tijd voor de wedstrijd. Bernard nam de start voor zich en kwam goed weg. Hij kon in ronde 1 al meteen de aanval inzetten op de leiding in onze klasse. Donniacuo van BP Valentino kwam hem echter voorbij nadat die eerder had aangegeven het rustig aan te doen in het begin van de wedstrijd. Na enkele rondes ging het echter al meteen goed fout in Blanchimont. Een zware crash zorgde voor neutralisatie nummer 1 van de wedstrijd. We besloten op het einde van de safety-car procedure te pitten maar we hadden de pech in het tweede pak van het peloton terecht te komen op 1’30 van leiders Donniacuo/Scamardi (in Spa wordt het peloton altijd opgedeeld door de lange piste en het grote aantal wagens).
Na de eerste herstart was het al snel terug van dat. Alweer een zware crash wat voor neutralisatie nummer 2 zorgde. Na goed 50 minuten wedstrijd kon de wedstrijd dan echt beginnen. Bernard reed een ijzersterke stint met enorm snelle maar vooral ook constante tijden. Hij kon de kloof met Donniacuo/Scamardi verkleinen tot 50 seconden tot zij hun tweede stop deden na 1u30 wedstrijd. Bernard liep na de stop een stuk sneller in tot ook hij 10 minuten later binnenkwam voor onze tweede stop. Het verschil was toen virtueel nog 40 seconden. Toen hij uit de wagen kwam riep ik ‘m nog: “we pakken ze wel, deze is van ons!”, ik zag toen wat twijfels in zijn ogen maar ik had voor ik in de auto kroop snel een aantal berekeningen gedaan en wist dat het normaal wel zou lukken.
Tijdens de eerste 30 minuten van mijn stint als een bezetene gepushed om het gat te dichten. Echter had ik toen al voor de tweede keer af te rekenen met een code 60 situatie wat onze achtervolging er niet op bevorderde. Ik zag toen Scamardi voor me uit rijden. We werden echter gescheiden door Guino Kenis die in Zolder zowaar een nieuw ronderecord reed voor de Clubsport Trophy. Na het hervatten van de wedstrijd raak ik na 3 ronden bij Kenis en kan hem en Scamardi voorbij op twee bochten tijd. Kenis blijft echter hangen en komt me op de rechte lijn terug voorbij. Ik kan hem nadien nog één keer uitremmen maar in dezelfde ronde verlies ik mijn plek opnieuw op de rechte lijn. Zijn wagen had iets meer topsnelheid waardoor het onmogelijk was om ervoor te blijven. Aangezien we toen al op kop lagen besloot ik maar hem te laten rijden en de auto heelhuids over de meet te brengen. Dat lukte uiteindelijk waardoor Bernard en ik onze eerste overwinning pakten dit seizoen! We wonnen ook de E-klasse in het BGDC klassement waar veel snellere wagens rijden, een perfect weekend voor ons!
Graag wil ik de jongens van DZ Competition bedanken voor het knappe werk!
De volgende race is in Dijon (FR) op 1 en 2 mei, maar aangezien die niet meetelt voor het kampioenschap slaan we hem over.
Volgende afspraak voor ons in Zandvoort (NL), 6 en 7 juni!
Lees meer:
http://www.bmwclubsporttrophy.be/#!Trop … i89upf7122
http://www.autosport.be/news/bmw-clubsp … toren.html
http://www.autosport.be/news/trophee-de … toren.html
http://speedactiontv.be/BMW_Clubsport_T … 017-1.aspx