Op 3 en 4 oktober vond het Racing Festival plaats. De 6de wedstrijd van het seizoen werd verreden op het circuit van Spa-Francorchamps.
Samen met DZ Competition hebben we daar na onze eerste overwinning in april eerder dit jaar goede herinneringen aan overgehouden. Op vrijdag reden we reeds een testsessie om de wagen verder af te stellen. Ik kon meteen een 2’59 laten optekenen op compleet versleten banden al was ik echter niet 100% tevreden met de balans van de wagen. Er werd vrijdag nog hard aan de wagen gewerkt om hem volledig klaar te krijgen voor de kwalificatie die zaterdag om 11u10 werd verreden.
In de kwalificatie ondervonden we hetzelfde probleem als een dag voordien, de stuurinrichting voelde vreemd aan waardoor we het toch voorzichtig probeerden aan te pakken. P2 was het resultaat met een 3’00″5. Zaterdagavond heeft het team de volledig stuurinrichting vervangen om dat euvel te verhelpen.
Zondag was iedereen vrij vroeg in Spa om de laatste check-up van de auto door te voeren. Bernard nam de start van de wedstrijd en kon in de openingsfase in het zog van de #251 blijven. Na goed 15 minuten wedstrijd komt de eerste safety car de baan op. In Spa gebruikt men in wedstrijd met een groot startveld twee wagens om het veld zo op te splitsen. Echter komt de tweede safety car NET achter de #251 de baan op en net VOOR Bernard. We verliezen gigantisch veel tijd door een onacceptabel voorval. Na de safety car procedure was het verdict hard, we lagen maar liefst 1’45 achter op de leiders. Bernard deed wat hij kon en verkleinde de kloof naar 1’37 tot hij binnenkwam en het stuur aan me doorgaf.
Ik kon meteen bevestigen wat Bernard me tijdens de wissel had verteld. Veel onderstuur en hevige vibraties tijdens het remmen. Vanaf mijn eerste ronde kon ik 2’59ers rijden waardoor de kloof op de leiders snel slonk. Na goed 40 minuten brak het noodlot echter toe. Het gaspedaal bleef op de bodem liggen en deed niks meer. Ik werd teruggesleept naar de box waar we veel tijd verloren. We vielen hierdoor terug naar P7 in onze klasse en finishten ook op die plek. Graag wil ik Bernard en de hele DZ crew bedanken voor hun inzet en doorzetting tijdens dit moeilijke weekend, trots om van dit team deel te mogen uitmaken!
Doordat onze naaste concurrenten de wedstrijd wonnen komen ze op gelijke hoogte in het klassement. Gregory Eyckmans volgt op vier punten. Het belooft dus een spannende eindsprint te worden in Zolder op 7 november. Dan vindt de laatste wedstrijd van het seizoen plaats, de Race Promotion Night. Een wedstrijd over 6u40 waar dubbele punten zijn te verdienen.
Hierbij wil ik dan ook iedereen uitnodigen om DZ Competition te komen aanmoedigen op zaterdag 7 november op het circuit van Zolder! See you there!
Lees meer:
https://actu-moteurs.com/2015/10/06/la-poisse-pour-claes-et-wauters-a-spa/