53 piloten waren ingeschreven. We werden ingedeeld in 3 reeksen van 2x 18 en 1x 17 piloten.
Ik zat in reeks 1 met oa. Marnik Battryn, Guillaume VDB, Bryan Laloux, Bart Ooms & Philippe De Roeck.
De jury bestond uit oa. Bas Leinders, Betrand Baguette, Marc Duez, Paul Lemmens,… Stoffel Vandoorne was rijderscoach
Iedereen kreeg de kans om zich te bewijzen in 2x 15 minuten durende heats met de 390cc’s.
In mijn 1ste heat had ik niet meteen de beste kart beet. Ging heel goed op de rechte lijn maar een apex raken/halen was een ander verhaal. Uiteindelijk er wel zo strak mogelijk mee proberen rijden en hopen dat ik in de 2de sessie een beter kartje kreeg.
Na onze heat nog wat staan kijken naar de anderen om me dan klaar te maken om aan mijn 2de heat te beginnen.
Deze keer diende ik met kart 17 te rijden. Topsnelheid was goed, bochten naar rechts gingen meer dan behoorlijk. Enige struikelpunt waren bochten naar links maar er is er op Genk maar 1 waar je echt veel grip nodig hebt dus dat viel al bij al heel goed mee.
In die 2de heat was ik snelste op de baan maar dat was niet het enige dat telde! Er werd ook gelet op houding zowel op en naast de piste,…
Na alle heats kregen we 20 minuten pauze, de jury hield dan 12 piloten over die 2x 20 minuten het beste van zichzelf mochten geven in een Rotax Max.
Grootste verrassing was voor mij en nog velen de uitschakeling van Régis Gosselin… Ik beschouwde hem zeker als 1 v/d favorieten.
In mijn 1ste heat met de Rotax Max ging het na een aantal ronden even mis. Ik reed lek en moest dus naar de pits om die band te laten vervangen. Toen ik terug kon vertrekken zat ik meteen in een goed ritme. Karts hadden nogal veel grip dus moest je er heel zuiver mee rijden om niet te springen.
In de 2de heat ging het er ook hard aan toe met oa. Bryan Laloux die snel onderweg was.
We mochten onze kart zelf kiezen maar natuurlijk niet 2x met dezelfde rijden. Mijn 2de kart was iets minder snel als de 1ste maar ik probeerde er gewoon zo zuiver mogelijk mee te rijden. Plots gaat het flink fout, bij het aansnijden van de chicane push ik iets te hard waardoor ik vrij ver naar buiten ga maar daar stond wel een blok zodat we die knik niet te ver konden afsnijden. Ik blijf linksvoor hangen aan die blok en ga rond… De piloot achter mij kon mij niet meer ontwijken en knalt op mij, hij had zichzelf zeker niets te verwijten, het was puur mijn fout. Ondertussen werd ik terug de piste op geholpen door Bertrand en Stoffel, de moed zakte even héél diep…
Binnen in de pits bleek de stuurinrichting krom waardoor verder rijden uitgesloten was.
Ik besloot mijn excuses te gaan aanbieden bij de organisatie. Ik kreeg toen een nogal onverwacht maar toch ietwat geruststellend antwoord: “Als je de limiet niet zoekt, kan je er niet over gaan.”
Na de laatste sessie kon het wachten beginnen… Aanvankelijk wist ik niet of ik nog op een selectie mocht hopen, fouten maken is menselijk, het gebeurde enkel niet op het ideale moment.
Toen Bas Leinders aan de lijst met geselecteerde piloten begon, sloeg mijn hart bijna mijn borstkas uit! :p De ontlading was dan ook groot toen ik te horen kreeg dat ik gelesecteerd was!
Begin oktober is er normaal een fysieke test. Eind november trekken we naar Le Mans!