Persoonlijke gegevens
Naam: Cédric Wauters
Geboortedatum: 16 december 1994
Geboorteplaats: Gent
Woonplaats: Wachtebeke – Overslag
Nationaliteit: Belg
Hobby’s en interesses: Autosport, karting, lopen en tennis
Idolen: Michael Schumacher & Marc Goossens
Teams: Traxxis
Biografie
Wat begon als ‘een keertje kinderkarten’ op initiatief van mijn neef is ondertussen uitgegroeid tot een ware passie… Zondag 13 maart 2005 werd een dag die m’n leven voor altijd heeft veranderd.
Vanaf dat moment ging ik tweemaal per maand op zondagvoormiddag naar de kid’s karting waar ik dankzij de bekwame instructeurs van JPR de basisbegrippen van het karten onder de knie kreeg.
Op 16 december 2005 (op mijn 11de verjaardag) reed ik mijn eerste wedstrijd (meteen ook de eerste dark race!). Na die wedstrijd kwam het competitiegevoel naar boven in mij. Ik besloot toen deel te nemen aan wedstrijd van het toenmalige 4everkarting.
In 2006 werd me gevraagd deel te nemen aan de KIDS F1 Challenge (JPR Sint-Niklaas) waar ik werd ingedeeld in de snelste reeks, “de profs”, waar ik met ruime voorsprong kampioen werd!
In 2007 nam ik als prof opnieuw deel aan de KIDS F1… en weer werd ik kampioen ondanks een wedstrijd minder.
Dat jaar ben ik ook de buitencircuits beginnen verkennen met privé kart (Antwerp karting, Eindhoven, Francorchamps, Genk …) samen met mijn racegenoot Filip Brkic.
Het begon buiten allemaal toen ik een 4everkarting wedstrijd had gewonnen waarmee ik een gratis deelname met technische ondersteuning van JPR deelnam aan een BEKC wedstrijd te Amsterdam. Deze wedstrijd zette er mij toe aan een nieuwe uitdaging aan te gaan, deelname aan het BEKC kampioenschap 2008.
In 2008 reed ik samen met Mathieu Collin in de BEKC Honda Junior klasse. Na vijf wedstrijden stopte de samenwerking tussen ons wegens opstapelende gebeurtenissen ondanks dat we met ruime voorsprong aan kop lagen in het algemeen klassement. We hadden toen reeds vier van de vijf wedstrijden gewonnen. Dat seizoen kwam ik nog twee maal in actie weliswaar met mijn privé kart. Eén wedstrijd won ik overtuigend terwijl de tweede overwinning me door de vingers glipte door een organisatorische fout.
Het BEKC kampioenschap 2009 reed ik samen met Brian Cuyvers in de Honda klasse waarbij we tweede zijn geëindigd! Ook ging ik dat jaar met de Rotax Max Junior trainen.
2010 was ook een trainingsjaar met de Rotax Max. Het belkart seizoen 2010-2011 (belgische kampioenschap indoor karting) reed ik bij de Masters waar ik het seizoen afsloot op een derde plek. Indoorwedstrijden reed ik samen met Christophe Verhoeven.
In 2011 veranderden vele zaken, zoals mijn deelname aan de 24u van Machelen en Belkart bij de Masters. Graag had ik ook het Indoor Kart World Championship meegereden maar omdat het minimumgewicht 90kg bedraagt was een deelname voor mij onmogelijk daar ik met 35 kg lood zou moeten rijden.
Het seizoen 2012 werd nog drukker dan 2011! Ik werd in mijn tweede seizoen Belkart bij de masters kampioen, reed de 24u van Brussel & Olen waar ik samen met mijn teamgenoten op een respectievelijk zesde en derde plaats ben geëindigd! Op het WK indoorkarting in Essen beleefde ik een onwaarschijnlijk zware week. Het circuit lag me niet en dit in combinatie met een heleboel pech daarboven zorgde ervoor dat ik slechts 50ste werd op 111 deelnemers… Dat WK heb ik zonder twijfel de basis gelegd voor wat ik in 2013 presteerde…
Bij aanvang van het seizoen 2013 kreeg ik de kans om via een selectie mijn debuut te maken in de autosport. Tijdens het eerste raceweekend in april op Spa wist ik naar de eerste plek te rijden in zowel de kwalificatie en wedstrijd. Ik reed natuurlijk ook een aantal 24u wedstrijden zoals de 24u van FKI, Olen en Eupen. In Eupen wonnen we de FUN klasse en in Olen veroverden we ons tweede podium op rij! Ik kroonde me dat jaar ook voor de twee maal tot Belgisch kampioen indoor karting EN werd 18de op het Kart World Championship in Denemarken.
In 2014 nam ik deel aan GT Academy, een selectie die ontstond door de samenwerking tussen Sony en Nissan die bijna mijn leven veranderde. Ik won de nationale finale in Spa en werd tweede op de Europese finale na een flinke dosis pech, het volledige verslag vind je hier terug. Een goede maand later kreeg ik de kans om de 24u van Zolder mee te rijden met een Honda S2000 van Force Racing. Ik kon de wagen op pole in onze klasse zetten maar helaas werden we doorheen de wedstrijd teruggeslagen door mechanische pech. Verder reed ik dat jaar ook terug de 24u van FKI (4de), Olen (3de) en Eupen (7de) mee.
2015 werd mijn eerste volledige seizoen in de autosport aan het stuur van een BMW 325i in de BMW Clubsport Trophy. Samen met Bernard Claes verdedigde ik de kleuren van DZ Competition. We grepen nipt naast titel na een aantal zeer dominante vertoningen doorheen het seizoen waaronder drie overwinningen, vier snelste wedstrijdrondes en één pole position.
Waar 2015 nog heel druk was, overheerste de kalmte een beetje in 2016. Ik werkte begin dat jaar een testdag af met een Renault Clio Cup en reed opnieuw de 24u van Zolder. Ik kwam samen met Jimmy De Breucker, Bart van Haeren en Bernard Claes – mijn teamgenoot uit 2015 – uit op een BMW Clubsport Trophy wagen. We werden uiteindelijk tweede na een prachtige inhaalwedstrijd nadat we in het begin van de wedstrijd 40 minuten hadden verloren door een kapotte radiator. Dat was zonder twijfel mijn favoriete moment van 2016. Daarnaast reed ik nog een aantal karting wedstrijden waar ik op negen wedstrijden maar liefst zesmaal het podium wist te halen!
Tussen 2017 en 2019 kon ik opnieuw volledige seizoenen in de autosport afwerken en dat op een Radical SR5 ingezet door Oracle Cars. De wagen kwam uit in de Belcar 2 klasse van het Belcar Endurance Championship waar ik de wagen deelde met Eric Wouters, Raf Van Belle en de Brit Jamie Morrow.