Op 20 september stond de jaarlijkse 8u van FKI op het programma. Traditioneel wordt deze verreden op autoloze zondag en ook dit jaar was dat niet anders.
Samen met Mats de Jong vormde ik een team, net zoals op de 6u nachtrace eerder dit jaar die we wonnen. Er kwamen 30 teams aan de start in wat al snel een heel sterk deelnemersveld bleek te zijn. Hola Lulu Racing en The Dutch Value leken onze grootste concurrenten te worden.
In de vrije training eindigden we tweede nadat Mats op het einde nog een heel knap rondje reed.
De kwalificatie bestond uit drie heats. Telkens vielen de traagste tien teams af.
Ik nam Q1 voor mijn rekening en ging vlot door naar Q2 welke door Mats werd gereden. Hij plaatste ons voor Q3. Hij voelde zich niet zo super in de kart dus reed ik Q3 en eindigde daar op een zesde plaats. Het was voorin enorm close al zat er niet meer in met die kart.
In de start gaat alles goed en ik kan na 5 ronden opschuiven naar P5. Na 40 minuten was het tijd voor de eerste kartwissel, ik kon daar mee naar P3 rijden om met de derde kart terug een plekje te moeten inleveren. Mats nam het daarna van me over. Eerst leek hij zich even te moeten aanpassen maar na enkele ronden begon hij heel snelle tijden te rijden, wat volgt waren drie ijzersterke stints. Ondertussen waren ook Hola Lulu en The Dutch Value van rijder gewisseld waardoor Mats veel tijd kon goedmaken. Hij reed naar P3 en verkleinde het gat terug naar 15″ op de leiders. Ik reed twee stints in vrij goede karts maar moest toch wat tijd toegeven op de leiders, mede door wat tijdverlies tijdens een kartwissel toen er nog iemand voor me binnen stond. Mats nam de laatste drie stints voor zijn rekening en reed eerst met twee goede karts naar P2 tot hij te maken kreeg met mechanische pech. We kregen de verloren ronde terug maar verloren toch wat tijd, zeker als daarna Rico (The Dutch Value) een optimistisch manoeuvre maakt op Mats en we daardoor nog eens 8 seconden verliezen. Onze laatste kart was helaas niet goed genoeg om nog aanspraak te kunnen maken op een overwinning of tweede plek en we bleven dus derde.
Graag wil ik Mats bedanken voor zijn snelle stints. Pech en wat tijdverlies hier en daar weerhouden ons van een hoger eindresultaat maar ook dat hoort erbij.