6u FKI nachtrace 2016

Op 27/02 stond de jaarlijkse 6u nachtrace in Machelen (FKI) op het programma. Net zoals voorgaande jaren vormde ik samen met Mats de Jong een team onder de naam CU@Traxxis.

De kwalificatie duurde 30 minuten en we besloten mij daarin te laten starten. Al na een halve ronde ging het compleet mis als linksvoor de band van de velg kwam en ik op topsnelheid de muur in schoot. Helaas konden de rijders achter mij me niet meer ontwijken waardoor ik daar bovenop 3 karts in mijn bumper kreeg getorpedeerd, een pijnlijke zaak… Ik kreeg meteen een vervangkart en al snel bleek dat geen topper te zijn. Ik kon ons na 10 minuten op de 6de plek kwalificeren tot ik terug aan de kant werd geroepen. We kregen namelijk onze oorspronkelijke kart terug. Al snel voelde ik dat deze véél beter was en na één snelle ronde stonden we meteen 4de op 0,2s van de pole. Ik moest in die ronde zelfs nog iemand passeren. Mats nam het na 15 minuten van mij over en staat lange tijd op de 3de plaats tot de allerlaatste ronde wanneer nog vier rijders sneller gaan door een ‘hotlap’, sommigen raakten hierbij de bandenmuur wat helaas niet bestraft werd.

We besloten Mats te laten starten op 90kg omdat onze volgende kart ook een goede was. Mats kon zich gedurende die 2u opwerken naar de derde plaats, alweer een sterke prestatie van zijn kant!

De volgende 2u reed ik met iets mindere karts (op 80kg weliswaar). In mijn eerste uur kon ik inlopen op beide koplopers, in mijn tweede uur moest ik tijd toegeven op de leiders (DWT) omdat zij in een zeer snelle kart zaten. Het verschil bleef echter minder dan één ronde achterstand waardoor alles nog mogelijk was in de laatste twee uur van de wedstrijd.

Mats nam het van me over voor zijn laatste stint in een zeer goede kart en verbeterde al snel de beste wedstrijdronde (een tijd die niemand nog verbeterde overigens). Hij kon al vrij snel de tweede plaats overnemen en het gat op de leiders verkleinen van 50 seconden naar 23 seconden. Op één uur van het einde was het mijn beurt om de wedstrijd te eindigen. Ik kon de kloof op DWT met op dat moment Felipe Vieira aan het stuur nog dichten maar slaagde er niet in hem te passeren. Hierbij moet wel vermeld worden dat ik tijdens die stint meermaals een middelvinger naar mij kreeg van hem, iets wat normaal twee minuten straftijd opleverde… Door zijn verdedigende lijnen zag ik telkens de kans om mezelf langs de buitenkant te plaatsen, echter kwam hij in de remzone ook naar buiten waardoor er een aantal keer contact was. Normaal geldt de regel dat er slechts één maal van de rijlijn mag worden afgeweken. Door het felle verdedigende werk kwam de top vijf terug tot op twee seconden van elkaar!

Mats en ik werden uiteindelijk afgevlagd op P2 na een sterke 6u wedstrijd van ons beiden. Jammer dat er op het einde niet strenger werd ingegrepen want zulke dingen kunnen in mijn ogen gewoon niet in een sport.

Op naar de volgende!

Geef een reactie