Op 30 en 31 augustus stond de Menzo 24 hours of Zolder op het programma. Ik kreeg de mogelijkheid om het Force Racing team te versterken. Zij kwamen aan de start met een prachtige oranje Honda S2000. Samen met Patrick Dubois, Ragnar van der Heijden en Luc Branckaerts deelde ik de wagen. We kwamen uit in de GT -2000 klasse waar we zeker kans maakten op een podium en misschien zelfs de overwinning.
Donderdag 28 augustus gingen de verschillende kwalificatiesessies door. Oorspronkelijk ging ik 15 minuten rijden in de 30 minuten durende 1ste kwalificatiesessie. Aangezien ik niet meteen een snel rondje kon neerzetten door gigantisch veel verkeer kreeg ik te horen dat ik na een check-up van de wagen terug de baan op mocht. In mijn allerlaatste ronde is het dan toch raak, een rondje zonder verkeer. 1’47″438, een tijd die ons 22ste(!) algemeen op de grid plaatste (49 wagens aan de start). Het rondje kan je HIER bekijken. In kwalificatiesessie 2 gingen Patrick en Luc om de beurt op de baan. Kwalificatie 3 was een nachtsessie van 3u. Iedere piloot is verplicht minstens 3 getimede rondes te rijden alvorens te mogen deelnemen aan de 24u. Door de regen reden we allen onze verplichte rondjes en hielden we het nadien voor bekeken.
Vrijdag was een rustdag, ik ging vroeg slapen, de dag nadien werden we al om 8u in Zolder verwacht.
Zaterdagochtend, om 9u30 start de warm-up. Ragnar rijdt 15 minuten om de wagen even aan te voelen, alles blijkt inorde. Hij komt binnen zodat de monteurs een pitstop konden oefenen. Alles verliep vlekkeloos en goed georganiseerd. Bij het buitenrijden voelt Ragnar echter al snel dat de motor sputtert. Na de hele motor te hebben onderzocht blijkt dat een cilinder stuk is. Oorzaak: een losgetrilde bout in de luchtfilter. Omstreeks 11u besluit het team om de motor te verwisselen. Aangezien het team druk in de weer was om de motor te verwisselen probeerde ik me wat af te zonderen van alle drukte en me te concentreren op de wedstrijd. Even later was het dan tijd voor de signeersessie, ondertussen hoopten we allen dat het team de motor op tijd konden wisselen…
Om 15u45 moesten alle auto’s reeds op de grid staan, de pitlane sloot toen namelijk. Om 15u40 wordt de auto gestart, hij doet het! Om 15u43 rijdt Ragnar de pit uit, veel nipter kon niet meer! We besloten om meteen na de start toch nog even binnen te komen en snel alles te controleren. Alles bleek OK dus kon Ragnar terug op de baan. Na zijn 2u durende stint reden we alweer op P29 algemeen. Plots komt de regen met bakken uit de lucht gevallen, net als Ragnar binnenkomt. Ideaal voor ons om meteen regenbanden te monteren. Luc neemt het stuur over en na 3u wedstrijd liggen we al 23ste algemeen! Op dat moment is het echter flink aan het opdrogen dus besluiten we om terug naar slicks over te schakelen. Onze vreugde was helaas van korte duur als Luc plotseling linksachter een wiel verliest… We verliezen 1u20 in de box en vallen terug naar de 42ste plaats. De centrale as waar het wiel op gemonteerd zit was volledig afgebroken.
Ik neem het van hem over en na 2 ronden gebeurt bij mij exact hetzelfde, we verliezen 1u, alles wordt nogmaals grondig gecontroleerd en Ragnar besluit om een stint te rijden, gelukkig bleef het wiel voor de rest van de wedstrijd wel op zijn plaats…
Ragnar neemt het over om te kijken of het wiel dus blijft zitten, zonder problemen kan hij 1u rijden om nadien het stuur terug door te geven aan mij. Hij vertelt me dat de auto wel anders voelt dan normaal, waarschijnlijk door de klap van het afbreken… Bij het buitenrijden merk ik inderdaad dat de auto anders aanvoelt, ik doe het wat rustig in het begin om terug vertrouwen op te bouwen. Gedurende mijn stint begon ik verder op te bouwen en kon ik een goed tempo aanhouden. Zonder verkeer kon ik nog makkelijk 1’51 rijden zonder te pushen, aan snelheid had de auto weinig verloren.
Na 2u kwam ik terug binnen om het stuur aan Luc te geven, ik ben toen gaan slapen want rond 5u ’s ochtends stond mijn volgende stint al op het programma. Terwijl ik ging slapen kwam de auto nog binnen met een kapotte alternator. Daarmee verloren we een dikke 45 minuten waardoor we opnieuw terrein verloren en we de winst in onze klasse mochten beginnen vergeten.
Om 4u45 stond ik klaar in de box om in te stappen, de wagen voelde nog steeds goed aan en ik kan eigenlijk een vrij rustige stint rijden, er was al aanzienlijk minder verkeer door een aantal uitvallers wat het net allemaal wat makkelijker maakte. Om 7u kwam ik terug binnen, Patrick nam het van me over en meteen wordt me verteld dat ik paraat moet blijven. Als het begint te regenen moet ik terug de auto in…
Om 8u is het dan zover, opeens valt er nattigheid. Patrick komt binnen voor regenbanden en ik neem het terug van hem over. Dit was zonder twijfel de leukste stint van m’n 24u en misschien wel de leukste die ik ooit heb gereden.
Op een natte baan ging ik zonder te pushen veel snellere auto’s voorbij, een super gevoel! Na dik 1u30 rijden ligt er plots een oliespoor op de baan, even opletten maar het ligt gelukkig net naast de ideale rijlijn, toch zijn er mensen die er hinder van ondervinden, vreemd… Op dat moment komt er een vrij sterke benzinegeur in de cockpit, ik dacht eerst dat ik het oliespoor rook op de baan. Na 10-15 minuten worden ook opeens mijn pedalen enorm glad, er liep dus benzine in de cockpit.
Bij het uitstappen begint alles plots enorm te draaien, ik had dus niet veel langer in de auto mogen zitten… Blijkbaar was er een leiding naar de injectoren losgekomen waardoor benzine op de motor sproeide, gelukkig heeft die geen vuur gevat!
Nadat het probleem was verholpen ging Luc weer de baan op, hij kon probleemloos 2u rijden, na hem reed Ragnar nog probleemloos een stintje van 2u. Door problemen bij Racing Stars 3 liepen we snel in en besloot het team mij 3u van het einde terug in de auto te zetten. Na 5 ronden stopte onze achtervolging echter door nog een kapotte alternator, zonde want het podium leek plots terug in zicht. Ik reed nog 1u30 verder om dan het stuur aan Patrick te geven die de auto uiteindelijk over de finish reed. Doel van het team was echter de wedstrijd finishen waar we dus in zijn geslaagd!
Graag wil ik het hele Force Racing team bedanken voor hun inspanningen het hele weekend, zonder hen was dit niet mogelijk geweest! Volgende afspraak 8 november in Zolder voor de laatste BGDC wedstrijd van het seizoen!