De 24u van Olen vond plaats op 11 en 12 augustus. Vooraf werd zonnig en warm weer voorspeld, dat hebben we ook gekregen! Op vrijdagavond ging ik samen met Thierry Bluys nog een aantal heatjes trainen om het outdoor deel beter te leren kennen.
Traxxis nam met 2 teams deel aan deze 24u en omdat we de 1 & 2 benaming niet wilden gebruiken opteerden we voor het “BIER & TETN” team, Taxxis BIER & Traxxis TETN dus.
Traxxis BIER: Stefan Verhofsté, Kenny Verbinnen, Sander De Baets, Rino Gulisano, Dennis De Block en Ward Maenhout.
Traxxis TETN: Christophe Cornette, Christophe Verhoeven, Thierry Bluys, Kevin Lemmens en mezelf.
De kwalificatie was reeds gereden op 21 Juli door Christophe Verhoeven en Rino Gulisano. We stonden respectievelijk op de 3de en 5de startplaats. Die plekken behouden zou fantastisch zijn!
De start was voor Christophe Cornette, hij was heel goed weg en zat na de 2de bocht al op de 2de plaats. Sofian van Action Kart 1 laat hem geen plaats en Christophe wordt rondgezet. 3 piloten kunnen verder rijden en al de rest staat blok! Christophe staat met de neus in de verkeerde richting en moet wachten tot iedereen terug vertrokken is. Na 1 ronde lagen we al +/- 40 seconden achter op de leiders. Toen was het al duidelijk dat het hard zou worden. Christophe was héél goed aan het rijden, hij kon beetje bij beetje de kloof met de leiders dichten terwijl hij in het verkeer zat! De enige 2 die sneller waren op dat moment waren Mats DJ en Kenny V. Zij hadden duidelijk een goed kartje en waren gemiddeld een halve seconde per ronde sneller dan de rest. Na 1u30 kreeg Christophe last van zijn voet, ik moest me iets vroeger dan normaal klaarmaken om van hem over te nemen.
Toen ik instapte reden we al terug rond op P8 met ongeveer een ronde achterstand op de leiders (Team Holland met Mats DJ aan het stuur die als een gek vooruit ging met die kart). Ik had mijn ritme vrij snel te pakken en was na Kenny en Mats de snelste op de baan. Na ongeveer een uur in mijn stint gingen de rode lampen aan. Ik stond net aan start/finish dus ik kon snel wat overleggen met Christophe en Thierry. Mijn doelstelling was om tot 4u wedstrijd verder te rijden zodat we terug op schema zaten. Na de 1ste kartwissel kregen we een kart die een héél stuk trager was dan onze voorganger. We lagen toen al op P3! Ik was gemiddeld een halve seconde per ronde trager dan voordien maar liep nog steeds in op P2. Naar het einde van mijn stint kwam P2 in zicht (Stefan V voor Traxxis BIER). Een aantal ronden nadien kon ik er voorbij en zo reden we op P2. Niet voor lang want Frédéric Vervisch reed met de kart waar wij mee gestart waren. Het duurde echter vrij lang voor hij effectief voorbij mij was. Qua rondetijden zat hij dicht bij die van mij maar ik was iets constanter geweest met die kart. Bij onze 2de pilotenwissel reden we dus op de 3de plaats. Toen ik naar de weegschaal ging sloeg noodlot toe. Ik woog 69.8kg ofwel 200 gram te weinig. Ik was zo maar even 1.9kg??? verloren gedurende mijn stint… Door dit tekort kregen we een penalty van 20 seconden waardoor we terugvielen naar P6.
Christophe kon toch wat tijd goedmaken maar bleef op P6. Niet verwonderlijk met die kart want die was echt niet snel. Na Christophe was het aan Thierry Bluys. Hij kon vrij snel een constant tempo vinden en met die mindere kart kon hij niet meer doen dan schade beperken. Toen Thierry een uurtje in de kart zat, ben ik gaan slapen. Thierry sloot zijn stint af met de snelle kart waarmee Traxxis BIER was gestart.
Daarna was het aan Christophe Verhoeven om ons team terug bovenaan de tabellen te zetten. Volgens verschillende Traxxis BIER teamgenoten reed hij samen met Kevin Lemmens een zeer sterke stint. Toen ik terugkwam, lagen we comfortabel op P6 met 3,5 ronden achterstand op P3, alles was dus nog mogelijk.
Net toen ik op circuit ging kijken werd de race opnieuw stilgelegd. Ik maakte daar optimaal gebruik van om even bij Kevin te polsen hoe het met hem ging. Hij liep enorm hard in op P3, 4 en 5. Kevin reed nog een uurtje door en daarna was het aan mij.
Op dat moment lagen we een dikke 2 ronden achter op onze naaste concurrenten. Onze wissel ging enorm snel, elke seconde telde vanaf dan! Ik had het minder moeilijk om mijn ritme te vinden dan bv in de 24u van FKI. Ik was gedurende mijn stint vrij constant en kon de kloof verkleinen tot 1,5 ronden. Vanaf de kartwissel tijdens die stint ging alles ineens een stuk vlotter. Ik kreeg een BOM van een kart en was makkelijk een halve seconde tot een seconde per ronde sneller dan iedereen. In de stint ervoor had ik een half uur nodig gehad (met een behoorlijke kart) om Bart Ooms met die kart te passeren omdat die zo hard accelereerde onderin. Doordat ik met die kart meer dan een uur kon rijden verdween onze achterstand als sneeuw voor de zon en bedroeg onze achterstand op P3 nog +/- 35 seconden.
Thierry ging meteen hard met die kart en kon de achterstand beetje bij beetje verkleinen. Halverwege Thierry zijn stint besloot ik om nog wat te slapen.
Na een uurtje of 2 kwam ik terug en zat Christophe in de kart. We reden toen op P3 met een ronde voorsprong op P4 maar een podiumplek was nog niet zeker want na Christophe zijn kartwissel kregen we een kart die niet vooruit te branden was. Christophe deed wat hij kon maar P4 (Action Kart 1) bleef ongeveer een seconde per ronde inlopen.
Kevin nam het stuur over van Christophe en reed quasi dezelfde tijden. P4 kwam zichzelf ontdubbelen en de ronde voorsprong die we hadden verkleinde enorm snel. Zeker als Kevin +/- 15 seconden te lang wordt tegengehouden na een “rode-lamp” situatie. Kevin werkte zijn kartwissel af en kwam net voor P4 (Action Kart 1) de baan op. Kevin kwam kort daarna binnen om het stuur door te geven aan mij.
Op het moment dat ik de pits verliet voelde ik dat de motor heel goed trok. Al snel bleek dat ik in een hele goede kart reed. Ik kon de kloof met P4 dichtrijden. Jessica, op dat moment aan het stuur, ging vrij defensief rijden waardoor ik vast kwam te zitten achter haar. Na een kwartier begon ze kleine foutjes te maken, op een vrij riskante plek liet ze een gaatje waar ik me er tussen kon zetten. Op dat moment beslist ze om toch in te sturen wat ervoor zorgt dat ze zichzelf rondzet en ik verder kan rijden. Ik wist dat ook zij nog diende te pitten dus moest ik zoveel mogelijk tijd goedmaken om zeker wat reserve te hebben. Na hun wissel ging Action Kart 1 een stuk trager en kon ik zelfs een volledige ronde nemen! Ik besloot om hen niet te dubbelen maar er gewoon achter te blijven, P5 & 6 zaten te ver om een bedreiging te vormen.
Met nog een uur op de klok gaf ik het stuur over aan Christophe, hij moest niets meer forceren, enkel de kart veilig en volledig over de meet brengen. Een taak die hij zonder problemen volbracht en zo was het podium een feit voor Traxxis TETN!
Zonder Christophe Verhoeven, Thierry Bluys, Kevin Lemmens en Christophe Cornette was dit niet mogelijk geweest, daarom wil ik hun ook bedanken voor onze sterke prestatie!