Op 29-30 augustus stond de 24u van Zolder op het programma. In tegenstelling tot vorig jaar kwam ik dit jaar uit op de #151 BMW Clubsport Trophy van BP Valentino Racing samen met mijn DZ Competition teamgenoot Bernard Claes, Thierry De Zan en Rodrigue Gillion.
Bernard en ik waren nog steeds volop in de strijd voor de titel in de BMW Clubsport Trophy dus was het voor ons enorm belangrijk goed te scoren om onze voorsprong te behouden.
Op donderdag gingen de verschillende kwalificatie sessies door op een doornatte piste. In Q1 kon Bernard ons op P4 zetten in de klasse na het grootste deel op kop te hebben gestaan. Een iets opdrogende baan op het einde zorgde voor snellere tijden.
In Q2 kon ik op het einde verbeteren maar bleef nipt op P4 steken. In Q3 was het lange tijd veel te nat om te verbeteren waardoor ieder van ons zijn verplichte nachtrondjes deed. Op het einde van de sessie deed ik nog een poging maar slaagde er niet in om nog te verbeteren. P4 was het resultaat waar we best mee konden leven.
Vrijdag was een vrije dag waar er geen activiteiten stonden gepland. Echter gingen we wel naar Zolder om de auto terug helemaal te prepareren voor de wedstrijd en ook de rijderswissels te oefenen.
Op zaterdag was er om 9u al enorm veel beweging in de paddock. Om 10u10 hadden we nog een 30 minuten durende warm-up sessie waarin we banden en remmen hebben ingereden.
Omstreeks 12u was er de traditionele signeersessie in de paddock. Elk jaar komen hier heel veel fans op af wat dan ook een enorm gezellige sfeer opleverde.
Na de signeersessie ben ik terug richting box vertrokken om wat te ontspannen voor de gridwalk die altijd enorm druk bevolkt is. Omstreeks 14u20 parkeerde ik de auto op de grid die enorm druk bevolkt was. Een aantal oude bekenden kwamen nog even langs voor iedereen van de grid moest. De formatieronde begon om 15u55 zodat de wedstrijd om 16u00 stipt kon beginnen.
We hadden besloten om mij in het begin een dubbele stint te laten rijden om zo een rijderswissel uit te sparen. Echter had ik al snel door dat de hitte me ferme parten zou spelen en ik vroeg aan het team om toch een gewone stint te rijden. Na 1u30 gaf ik het stuur door aan Bernard. We reden toen rond op de 2de plek op 40s van de #251, de andere wagen van BP Valentino. Bernard en Thierry reden elk een sublieme stint. Na 4u50 lagen we nog steeds op de tweede plek met bijna 2 ronden voor op P3. Toen ik het stuur overnam van Thierry voor mijn tweede stint sloeg het noodlot echter toe. Het expansievat was aan het lekken door een silent block die was verdwenen. Ik kon niet meteen vertrekken hierdoor. We verloren hiermee kostbare tijd en vielen terug naar P4. Nadien deed ik nog wat ik kon en gelukkig ging het team voor ons 2 minuten voor het 6u punt nog tanken zodat we derde waren na 6u wedstrijd en belangrijke punten pakten voor het kampioenschap.
Na mij ging Rodrigue in de auto, hij had last van veel vibraties en kwam al snel terug binnen. Bernard nam het van hem over, gelukkig was alles ok met de auto en was het gelukkig maar rubber van andere wagens dat op de banden hing. Thierry nam het nadien van Bernard over, we liepen terug in op de kop van het klassement maar toen begon het expansievat alweer te lekken. Toen had het team misschien moeten beslissen de silent block terug te monteren zodat het niet opnieuw kon gebeuren, ze deden dat niet in de hoop dat we ook zo de wedstrijd konden uitrijden en om tijd te besparen. Ik nam over van Thierry en probeerde zoveel mogelijk tijd te winnen zonder de auto zwaar te belasten. Uiteindelijk reden we op P4 na 12u wedstrijd. Bernard, Thierry en Rodrigue reden elk nog een stint, het expansievat begon voor een 3de keer te lekken toen Rodrigue wou instappen waardoor we opnieuw terugvielen in het klassement. In mijn vierde stint besloten we maar om meer te beginnen pushen omdat een podium nog steeds mogelijk was. De wagen voelde na meer dan 20u wedstrijd nog steeds heel goed wat ons vertrouwen gaf voor het einde. Na 18u reden we nog steeds op P4. De #325 van JJ Motorsport had echter iets na 6u wedstrijd de leiding overgenomen en was veel punten aan het pakken, een goede laatste 6u was broodnodig voor ons. Thierry werkte een solide laatste stint af om het stuur voor een laatste keer door te geven aan mij. De voorsprong van de #69 op P3 was reeds geslonken van 6,5 ronden naar 5 ronden en dat terwijl ze nog een keer meer zouden moeten tanken dan ons. Na 45 minuten in mijn stint gaat het echter opnieuw compleet mis als het expansievat voor de vierde keer lekt. Als ik de garage word binnen geduwd is het verdict hard, er was geen reserve expansievat meer waardoor we de strijd op 2u30 van het einde moesten staken en zo pas zevende werden in onze klasse.
Door deze mechanische pech hebben we behoorlijk wat punten verloren in het kampioenschap al staan we nog steeds aan de leiding met 24 punten voorsprong (zonder schrapresultaten). Met nog twee wedstrijden te gaan belooft het een spannend seizoenseinde te worden!
Graag wil ik het BP Valentino team bedanken voor het support het hele weekend!
Volgende afspraak is op 3 en 4 oktober in Spa voor de zesde wedstrijd van het seizoen. See you there!